Zniszczony samochód – stosować części oryginalne czy zamienniki?
Wyliczając koszt naprawy pojazdu towarzystwo ubezpieczeniowe często zaniża koszt naprawy stosując bardzo prosty tirck. Tworząc kosztorys naprawy pojazdu pomija części oryginalne i ich ceny, a podaje koszt części zamiennych, tzw. części alternatywnych zamiast właśnie oryginalnych komponentów samochodu.
Każdy poszkodowany, każdy właściciel uszkodzonego pojazdu musi pamiętać, że takie stosowanie cen części alternatywnych – czyli zamienników, czy też potrąceń amortyzacyjnych nie jest zgodne z przepisami prawa. Zgodnie z zasadą pełnej kompensacji (naprawienia) wyrządzonej szkody, która jest jasno określona w art. 363 § 1 kodeksu cywilnego: „naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej” poszkodowanemu przysługuje wymiana uszkodzonych w wypadku komunikacyjnym części na identyczne z tymi, które zostały uszkodzone w pojeździe lub wyliczenie odszkodowania na podstawie cen części oryginalnych.
Wysokość odszkodowania za rozbite auto nie może być ustalona w oparciu o ceny zamienników części, które są tańsze niż oryginalne podzespoły. Ubezpieczyciel nie może też swobodnie zaniżać odszkodowania i zasłaniać się tym, że uszkodzone części nie były nowe.
Ubezpieczyciele jako kontr-argument mający usprawiedliwiać stosowanie części zamiennych podczas wypłaty odszkodowania wskazują rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz.U. Nr 38, poz. 329 ze zm.). Zgodnie z tym rozporządzeniem przyjmuje się m. in., że części zamienne są oryginalne, jeżeli producent tych części zaświadczy, że zostały one wyprodukowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi ustalonymi przez producenta danych pojazdów i są one tej samej jakości co części stosowane do montażu tych pojazdów.
Niewiele osób zwraca jednak uwagę, że rozporządzenie, o którym mowa dotyczy prawa antymonopolowego i cel tej regulacji jest zupełnie inny niż regulacja wysokości odszkodowań, zaś definicja części oryginalnych z tego rozporządzenia obowiązuje na gruncie prawa antymonopolowego – nie zaś w przypadku naprawienia szkody w pojeździe.