Przedstawiciel do spraw Odszkodowań – 10 rzeczy na które zwrócić uwagę
Kiedy w naszych drzwiach pojawia się przedstawiciel ds. odszkodowań (może to też być doradca, agent czy konsultant) należy zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych czynników, które pozwolą nam uniknąć podjęcia niewłaściwej decyzji i wyboru nieodpowiedniej kancelarii odszkodowawczej. Pamiętaj, że Przedstawiciel reprezentuje firmę. Jak więc wybrać przedstawiciela ds. odszkodowań?
Oto lista 10 rzeczy, na które należy zwrócić uwagę:
1. Obietnice. Wielu agentów obiecuje Państwu złote góry, byle tylko podpisać umowę o dochodzenie odszkodowania. Prawda jest taka, że w większości przypadków przedstawiciel nie jest w stanie podać kwoty odszkodowania, o jaką będzie wnioskować przed ubezpieczycielem bez dokładnej analizy sprawy. Do oszacowania kwoty bierze się bardzo wiele czynników, niekiedy nie związanych bezpośrednio z wypadkiem. Oczywiście może próbować na podstawie doświadczenia wywnioskować jakaś kwotę na podstawie poprzednio prowadzonych spraw, ale nie będzie to uwzględniało czynników indywidualnych dla tej konkretnej sprawy. Jeśli podczas pierwszej rozmowy, bez jakiejkolwiek analizy dokumentacji pojawiają się konkretne deklaracje – zachowaj szczególną ostrożność.
2. Możliwa droga sądowa. Czy przedstawiciel działa z ramienia firmy, która może prowadzić sprawę również w sądzie? To tam można wywalczyć prawdziwe odszkodowanie i wysokie zadośćuczynienie. Jeśli walka o Twoje odszkodowanie zakończy się ugodą przedsądową – stracisz. Upewnij się, że kancelaria odszkodowawcza ma uprawnienia do reprezentacji przed sądami.
3. Własna kancelaria. Masz już pewność, że możliwość drogi sądowej istnieje. Ale kto poprowadzi tą sprawę? Kto pojawi się na sali sądowej? Wynajęty adwokat, który jeszcze parę dni temu o nas nie słyszał? Zadbaj, aby Przedstawiciel miał kontakt bezpośrednio z kancelarią, która zajmuje się etapem sądowym. Idealna sytuacja to taka, w której firma odszkodowawcza posiada własną kancelarię radców prawnych. Wtedy sprawa jest prowadzona przez ten sam zespół od początku do końca.
4. Specjalizacja Przedstawiciela i Firmy. Doradca ds. Odszkodowań często zajmuje się czymś jeszcze poza odszkodowaniami. To normalne. To jego praca dodatkowa. Warto jednak ustalić jakie są jego obowiązki, jak bardzo będzie zaangażowany w Twoją sprawę. Ustal z Przedstawicielem czym dokładnie będzie się zajmował, komu przekaże Twoją sprawę. Poruszając jeszcze kwestię specjalizacji sprawdź, czy firma której powierzasz swoją sprawę zajmuje się czymś jeszcze niż tylko odszkodowaniami. Jeśli dodatkowo oferują kredyty, remonty mieszkań i handlują książkami – poszukaj innej firmy.
5. Czytelność i klarowność umowy. Upewnij się, że rozumiesz wszystkie zapisy umowy. Upewnij się, że przedstawiciel również rozumiem je tak samo. Sprawdź jak wygląda możliwość wypowiedzenia umowy o dochodzenie roszczeń oraz czy są przewidziane jakiekolwiek kary umowne.
6. Opinie i komentarze. To bardzo istotne. Sprawdź jak najwięcej stron internetowych. Jeśli masz już prawie pewność co do współpracy z firmą z którą rozmawiasz, na koniec sprawdź jej opinie. Wpisz nazwę kancelarii odszkodowawczej i dodaj słowo „opinie”. Nie ograniczaj się do wyników z pierwszej strony wyszukiwania. To mogą być komentarze pozostawione przez pracowników firmy. Jeśli masz wątpliwości – pytaj Przedstawiciela. Masz do tego prawo.
7. Bezpłatna analiza i wysokość prowizji. W większości firm odszkodowawczych masz prawo do bezpłatnej analizy sprawy. Bez opłat i zaliczek. Nawet jeśli nie podpiszesz umowy z Przedstawicielem, Twoja sprawa powinna być zbadana pod kątem możliwości uzyskania odszkodowania. Przy podpisaniu umowy ustal z Przedstawicielem wysokość prowizji, jaką pobierze firma.
8. Przedstawiciel jako człowiek. Skoro masz zaufać firmie, musisz też dobrze rozumieć się z jej Przedstawicielem. To tez jest człowiek, może oczywiście mieć gorszy dzień czy swoje problemy. Zwróć natomiast uwagę jak się do Ciebie odnosi. Agent firmy odszkodowawczej nie może być tylko skupiony na swoim zarobku, ale musi pozwolić Ci otworzyć się, wygadać. Pozwoli to lepiej zrozumieć emocje i cierpienia jakie przyniósł wypadek lub utrata bliskiej osoby.
9. Pytania bez odpowiedzi. Przedstawiciel nie musi wszystkiego wiedzieć. Daj mu szansę na skonsultowanie się z prawnikiem. Ale pamiętaj, żeby odpowiedział na wszystkie Twoje pytania. Zwróć uwagę, czy próbuje coś pominąć, czy coś chce przemilczeć. To może być właśnie ten niewygodny element.
10. Jak do mnie trafili. Zadaj pytanie Przedstawicielowi, w jaki sposób stał się posiadaczem kontaktu. Jeśli dane zostały kupione od kogoś lub zdobyte w nielegalny sposób możesz mieć obawę co do sposobu funkcjonowania całej firmy. Jeśli ktoś oszukuje aby się do poszkodowanego zbliżyć, to raczej nie zawaha się gdy nadarzy się okazja aby oszukać.
szkukam opini na temat firmy odszkodowawczej DRB